Thursday, February 7, 2013

Seoul at D+3

Cepat masa berlalu dah hari keempat rupanye. Hari ini penuh semangat nak fullfill semua itinerary memandangkan semlm gegul dah kehampaan xdpt ke Nami Island. Hari ni cam latihan tentera sket. Paksa anak aku bgn awal. Arghh!! Xkire ah ko tido je dlm stroller tuh nnt. Misi hari ini....

Hangang River - Yeouido Park
Camne nak p?? Ko turun subway station Yeouinaru St Line 5 exit #2 or #3


Sng jer Seoul ni. Janji ko tau station mane je tempat tuh. Itu paling penting kan. Xsesat punye la. Kalau naik subway la. Kalau drive gegul xda jaminan. Motip nk p park nak piknik tghari gitu. Hah! Penah ko buat piknik kat Titiwangsa ke Tasik Perdana di kala matahari terpacak?? Choi!! Siap bawak bekalan roti sardin yg dibeli dari Lotte Mark ari semlm nye. Air tea o limau. Piknik la kami ber3. Siap burung merpati datang nak mintak sket la tuh...Nyibok jek. 



Walaupon panas I tell u, suhu is 15degree dengan angin yg kuat siap tiop stroller kami k. Tp bukan la ribot..Pilih port teduh. Standard la org Msia kan. Nak teduh sokmo. Tp local pep selamber dok bersibai tgh panas. Aku siap ckp apesalla korang ni xdok bawah pokok nih. Kan xsilau. Anak aku mule menunujukkan tanda sejok. Die xmo turun stroller. Siap suh tutup seme access angin. Fine! Baru ko tau kan. Sesambil siapkan stroller anak aku tuh aku pon dok la bersibai bwh mentari tuh. Then aku figure something. Laaa....Patutla diorg dok tgh panas nih. Nak panaskan badan. Kalau ko dok berteduh tuh makin sejok la badan ko. Hah!! Nyudahnye aku pon join diorg makan roti tgh panas sambil bergerak2. Cas nak panaskan badan. Siyes ketar bibir. Poyyoo!!! Hahhah!!Kat park ni ko bleh la naik basikal round the park. Kekdah nak naik basikal dgn stroller??? Ade tmpt yg bg ko basikal free utk 2-3jam ade yg kene byr. So pilihan kt tgn ko..Kalau gegul oshkosh la FOC weh..Same je basikalnye. 



Sambil aku melantak adik aku dok sibok jupe kawan2 Running Man. Budak2 highschool. Dok bejimba2..Kenyang perot anak aku tros tido tanpa sebarang masalah. Amboi ko..Kalau kt umah, begaduh2 nak suh tido. Ko gak bleh la nak naik bot menyusuri sungai tuh kalau nak ah. Tapi aku xp sbb nak ke 63 Building plak pastuh. Kejar mase okeh nyah.





MBC - 63 Building
Ade 2 option utk ke 63 building nih. Sama ada jalan kaki (20mins) or just take shuttle bus (every 30mins). Gegul x cekal noks. Malas nk jalan daa.Lagipon ade bus FREE ape jadah I nak lepas kan..So p balik ke exit Yeouinaru. Ikot exit #4 lalu sebelah apartment.. Jalan sampai jumpe sign bus stop khas ke 63 Building. Hah!! Tungu je la bus dtg kan. Dulunye 63 building ni antara yg paling tinggi la kat Seoul. Tp skang dah bnyk kan. Die buat cam KLCC la. Tp xda shopping mall la. Ade Imax theater, Seaworld, muzium lilin (ala yg cm kat UK tuh), anjung tinjau kat top level, and restaurant kot ko rase lapar kan. Tp gegul decided x p memane pon. just ronda area bawah. Sebab nak kejar mase to next stop. Plus mase tuh pon dah dekat kol430pm. Dah nak magrib lg 2jam.





Itaewon - Seoul Central Mosque
Antara bnyk2 tmpt yg gegul p, ini yg paling mencabar skali. Menduga kesabaran dan kestaminaan weh. Aku rase kalau korang p Seoul, dtgla masjid nih. Masjid negeri la kirenye kan. Itaewon ni area embassy. So bnyk foreigner dan agak high end sket la harga brg2. Kedai halal pon bnyk kat sini. Pak arab, turki, pakistan, india seme dok pakat jual kat sini. So lega jiwa boleh mkn tanpa was2. Dari exit #2 Itaewon tuh, menapak la korang sampai jumpe kedai G-shock (tepi simpang).




Ko cross the main road masuk lorong. Pass by 7-E dan kedai2 makan halal sebut je Pakistan, Arab, India seme ade. Msia je xda. Naik je bukit tuh smpi kaki korang kejang. Serius. Dan nak bergaduh2 gak la aku ng adik aku kan. Sign board ade tp jarang2 tpnye simpang bnyk. Di pesimpangan dilema la kami. Tp berkat nk ke masjid org kate akhirnye Tuhan tuh bagi petunjuk gitu. Sampaila. Aku rase ade dlm 15mnt kot panjat bukit je. Sesampai je memula xperasan pon. Sebab masjidnye nun jauh kat atas kan. Pintu gerbang je kat bawah. 




Dari pintu gerbang tuh bleh tahan curam 60degree gak tolak stoller nih. Tapi niat nak p rumah Allah kan. Akhirnye smpi. Kebetulan time tuh nak magrib dah. So dapatla rase magrib sesame kat sane. Dah smpi pekarangan masjid igt xpyh daki, skali tmpt solat pompuan kat atas daaaaa....dang!! Sempot weh panjat tangga lagi..Seb baik anak aku behave je. Xda la rase nk jd hulk! Dah naik tetibe eh!! Tmpt wuduk kat bawah! Ye, sgt menduga kan. Istigfar bebanyk je la. Kalau korang p, amik wuduk sesiap kat toilet blakang masjid baru naik ke ruang solat..





Itaewon - Muree Restaurant
Memula decide nak p kedai lain. Iklan sgt best siap pamer logo halal Msia weh. Konfi gegul masuk. Skali kat cashier dh ade tabung oink oink. Ok lagi. Trus mintak menu. Dang!!! Oink2 soup..Yarkk!! Kuang ajo punye K-pop penipu. Trus ckp bebaik yg kitorg xmkn gogi (meat) so trus chaw sambil bebel dlm bahse ibunda.



Akhirnye kitorg p pilih Muree Rest. Kebetulan ade plak mamat Msia hansem dtg ng client mkn kat situh. Ulat bulu adik aku dah naik daun. On the way turun bukit dari masjid akan jumpe kedai ni. Pakistan kot aku rasela. Ade korean food. Aku mmg nak sgt mkn korean food. Tp yg area Myeongdong tuh sme xhalal. Sedap mate memandang je. Rase no! no! So konpem halal dan meyakinkan trus order bimbimbab! Nasikk!!! Aku rindu ko. Anak aku melahap pajeon (lempeng) habis sepinggan die sorang. Siap tapau sepinggan lagi. Perot aku rase indahnye dunia. Memandangkan balance duit bnyk kn so mkn tanpa tgk harga pon..Weee.....




Namdaemun Market
Setel makan tros pulang. Konon la balik. Sampai kat dlm subway trus tukar plan. Stop kat Hyeon. Namdaemun exit. Saje nak jln2 kat Nandaemun market plak kt korea sebut sijang as market. Ni macam Petaling Street jugak. Ade jual buah, souvenir, beg2,baju2. Oh kat Namdaemun ni bnyk kedai baju bebudak. Kiot weh. Tp kitorg dtg musim sejok so baju seme tetebal. Xdo la nak belinye. Cuci mata je la. Namdaemun ni 1 stop je dr Myeongdong stop so blk tuh kitorg just jalan kaki je. Dlm 10mnt. Xrisau sgt sbb berduyun pon orang yg ade lalu lalang.



Balik bilik terapi kaki sebab arini pejalanan yg sgt memenatkan. Nak lengkapkan itinerary punye pasal kan..Wee..So jumpe next day..Daa...Ke mane plak ek??





No comments: