Saturday, December 13, 2008

Ada Ape Dengan PTD Assesment Center



Today I went for PTD Assesment at INTIM (Intan Timur, Kemaman). This is the 2nd stage for evaluation before u qualified to be Pegawai Tadbir Diplomatik.

I tell u not as easy s u think la. Since we will facing some economic issue next year so I guess the program has be shorten to 1 day program only. Coz previously a fren of mine dah penah p n he went there for 3days. So let me share wat I've done there...

The story began..

830am..
Registration. Ade 5 kaunter okeh! At first counter we gave them 1 form about my detail. Siap ade part "Pengharapan dan Cita-Cita Di Masa Hadapan". Blank plak ape nk tulis. But belasah je la.. Then proceed to next counter. Ukur tinggi n berat.

[Ein jangan jeles okeh]

Next counter amik no. Alamak! Kene pakai tag no. on the spot. Dah cam banduan okeh!



Then proceed the longest counter. Panjang tak hengat okeh. Nak bagi copy of degree n transcript je. Nak tau nape panjang. Em..counter lain seme ade 2 3 org tuh jage. Counter ni bleh plak seorg brother yg berblazer jage. Mulut ni ringan je nak sound tp sbr je la ek. Dah nmpk queue pjg tp tak initiatif lansung kot. Maka muke memasing pon ketat jek.



Last counter..Finnaly. Sesi gambar.Yang klako gambar cm banduan okeh! Die suh bebaris 5orang dengan tag no nye. Sengal!!!

945am..
Briefing bla blabla..Ape itu PTD bla bla..Ade 30k peps sitting for exam and only 3578peps yg get thru 2nd stage nih. 278peps register kat sini instead of 300. So feels so lucky lol..

1030am..
Makan time..Standard GOMEN (-_-)

1045am..
Aktiviti 1 : Debat in English wif the topic "National Service, is it still relevant now?" So aku tak rase ade problem kot. Belasah je la since aku mmg suke berckp plus peps yg ade pon dlm 10 org je. Kalu 100 mau aku gabra kan. Part yg aku nk cite bukan pasal debat tuh tapi len. Ade la minah depan aku nih. Die keje kat QA kat KFC HQ KL. Muke ble tahan la. Kire ble didagangkan la. Wah!! Tapi ye kenkwn part yg aku takle tahan adalah tang udara yg die kuarkan dari mulot die. I tell u heh! Damn! Memula aku igt bau taik kucing k..Tapi bile pk balik cmne plak ade kucing dlm bilik tuh n nak kate bau dari luar itu tingkat 6 kot. Yang pelik tuh bile aku bersandar kat kerusi bau tuh xda. And bile minah tuh cakap n aku ke depan sket pergh!!! Memang beb mcm sisa buang kucing siot!! Mati wo!!

1140am..
Aktiviti 2 : Debat dlm BM plak.Wah! Gomen nih suke berdebat ek..This time tajuk die "Experience is more important than qualification" Aku jadi pembangkang. Muahahah!! Punye syok berhujah sampai ke kawin la lesen keta pon masuk gak. Aku pon wonder cmne ble terpacul jek. Since each activity yg we done we wont see the same peps so aku tak la jupe minah mulut skunk tuh..Hehehe..Ampun ye cik!

1240pm..
Makan time!! Yea!! Tapi xmkn bnyk since aku kurang sihat sgt tekak. So wasatiah je la food yg aku amik. Mase mkn ni la aku jupe scoolmate aku. Aku dh perasan mase register lagi tp xnak tegur la. I pemalu okeh! So die tegur aku dulu mase kat Banquet Hall tuh.. HuhuhU!! Mamat ni dulu adalah kawan kepada crush aku mase form3. Die confirm ingat aku sampai bebile wo. Mane tak nye aku penah kunci basikal die kat sekolah n pancit kan basikal kawan die dan menyebabkan die jalan kaki sejauh 5km before pump the tyre blk..Hahahah!!! Sowwy ek!!

[muke ceria nak p fitness test]

215pm..
Aktiviti 3 : Fitness test kat tengah terik mentari di padang sebelah pantai berserta angin pantai yang bertiup..Wohoho!! Bunyi cam senang kan. Tapi aku rase kalu aku disuruh buat right after aku grad dulu aku pasti ble buat kan. Tapi since dah setahun kot aku grad so segala mala stamina aku pon dah ke laut. Excercise sebln sekali tuh pon ikut sempat jek. Parking 50m je dr ofis building then naik lif dok kusi bawah air cond. Pergh!! Memang excercise mulut jek yg ble buatkan.Hehehe..So ble la imagine kan betapa aku gagal. Ade 5 type of basic exercise. Dah la yg jadi fasi tuh aku knal. Anak kepada kwn parents aku. Perempuan pregnant, yang masala kesihatan yang 1st di iliminate. Aku pon nyaris sebab batok2 but then aku berkeras nk buat gak.

Type 1 : Star jump..Nampak mudah kan?? Memang best sila la try buat 30x at same speed. So finish 30times..Rase ok lagi nih. Tapi kaki dah terasa ala2 ketar. Bayangkan xda warm up ko trus kne lompat2 ek. Mase nih ade la dlm 20org tarik diri.

Type 2 : Frog jump..Cangkung cam katak tuh then lompat sambil tepuk tgn kt ats. 30x gak k at same speed. Mase nih kaki ko dah rase kebas tp cekalkan ati sebab teringt muka nenek aku yg beria nk aku jadi Gomen nih. Fine!! Abis 30x aku xle nak bgn dah. Rileks ade la 1minit je kot. Again another 20-30 peps surrender. aku?? Still cekal

Type 3 : Sit up. Yang ni aku rase ok sket. 30x jua k. Bayangkan baring tgh padang silau mentari mmg ble bikin ko migrain wo!! MAse buat ni aku x face any prob maybe sbb aku rase otot yg gune is perut. So ok la..Tapi nak bangun tuh cm rase ade burung pusing2 atas kepala jek

Type 4 : Ni paling seksa. Kaki ni mmg dah xle blah. Senaman jumping lagi!!!! Xingat ape namenye. Tapi duduk cm nak lumba lari tuh then lompat then change kaki. 30x againnnnn!!! Mase nih mmg rase xle blah dah nih. Mase dh nak ujung2 tuh aku xlompat pon just bangun tukar kaki jek.Kaki ni mmg ketar gel..Ble nmpk tuh.

Type 5 : Akhirnye I finished it! Pumping 20x pergh!!! Kaki dah xle handle. Tapi kuatkan semangat since dh alang2 last skali kan. Xkan nk tarik diri rugi wo..15..16..17..(aku dah letak muke atas rumput dah)..18 (aku rase nk gigit rumput dah)..19...20...teeeetttttttt..Dunia ku gelap..Tetibe.."Awak Ok?" Hehehe..aku pitam rupenye..Sedar je trus aku p muntah nasi ng lauk ayam aku mkn td. Wargh!!So memalukan kaum.Anyhow aku berjaya la finish kan sme basic exercise. Tapi ending tuh mmg tragis la sket.


[muke selepas fitness test nak senyum pon xdaya dah]

Maka berakhirla assessment aku. So for those yg nk p assessment PTD tlg la prepare for the fitness part tuh.

Serius aku teringt adik aku. Mmg aku tabik spring la die ble jd askar. Sbb die punye fitness lagi dasyat kan tp die pass wif flying colors..Aku baru buat basic dah pitam.

2 comments:

ein said...

Owh. Aku awal2 dah fail kalau macam ni.... T__T

badd said...

hahaha...kan aku da cakap assessment PTD mmg best kan!!!kan!!kan!!!